Formand Jens Bay | Næstformand Patrick Petersen | Bestyrelses medlem Kent Sarac Hansen IT | Bestyrelses medlem Tore Sørensen Vagt ordning |
Bestyrelses suppleant John Meyer | Kasserer Niels Ib Mathiasen Skotvig | Revisor 1 Gilbert Albertsen | Revisor 2 Preben Mathiasen |
Turneringsleder Ekstern Patrick Petersen | Turneringsleder Intern Patrick Petersen | Oldboys/girls repræsentant Roald Olesen |
Generalforsamling blev afholdt 12-03-2024
Velkommen til Esbjerg Billard klub
Som nyt medlem i Esbjerg Billard Club ønsker vi dig velkommen til en forhåbentlig god tid, med gode sportslige udfoldelser i et socialt godt miljø.
Klubbens formål er at fremme billard-spillet, samt at knytte et godt kammeratskab blandt medlemmerne.
I Esbjerg Billard Club spilles der keglebillard, snooker, 3-bande karambole, skomager og pool.
I Esbjerg Billard Club søger vi ud over kammeratskabet at fremme spilleglæden, og tilbyder mange muligheder for træning og kampe for alle. Det gælder både på det sjove plan, men absolut også på det seriøse plan.
Alt under forhold hvor sammenhold, engagement og god/positiv tone er af vital betydning.
Vi behandler altid vore med og modspillere, trænere, dommere, tilskuere samt andre omkring vores sport, på en respektfuld måde.
Der er i klubben uddannede trænere.
I EBC stiller vi krav over for det enkelte medlem:
EBC er meget aktiv på turneringsfronten, og har altid turnerings hold tilmeldt gennem DDBU.
Der afholdes 2 årlige klubfester i EBC, hvor den første fest i foråret er med henblik på at fejre de forskellige mestre samt frivillige hjælpere. I efteråret fejres klubbens fødselsdag, hvor der lægges vægt på at medlemmet har ledsager/ven med. Denne festdags middag holdes i videst muligt omfang uden for huset, med servering.
Vores adresse er Skanderborgvej 10, 6700 Esbjerg Ø.
I kiosken sælger vi drikkevarer, og der er i klubbens åbningstid en vagt tilstede.
EBC er repræsenteret med alle discipliner i billard.
Vi har 4 kegleborde, 2 skomagerborde, 2 snookerborde, 2 caramboleborde og 2 pool borde.
Hvert år afholder vi handicapturnering og klubmesterskaber i de forskellige discipliner.
Vi håber I får lyst til at spille billard og deltage i det sociale samt de forskellige discipliner både internt og eksternt.
Med venlig hilsen.
Esbjerg Billard Club.
VÆRDIER ESBJERG BILLARD CLUB
Esbjerg Billard Club nuværende bestyrelse har som intention, at nævnte klubværdier er udgangspunkt for klubbens ledere, trænere og spillere.Klubbens værdier skal med passende mellemrum til revision og eventuelt tilrettes efter tidens normer.
ÅBENHED
ENGAGEMENT
SAMMENHOLD
RESPEKT
AMBITIONER
Åbenhed:
Vi siger det vi mener til den det drejer sig om.
At vi siger til og fra, og direkte.
At vi holder højt informationsniveau indad og udad.
Engagement:
At ledere og trænere går foran.
At vi yder optimalt til træning og kampe.
At vi har hjertet med.
Husk at vi også skal have det sjovt.
Sammenhold:
At vi hjælper hinanden.
At vi knokler for klubben og holdet.
At der er plads til de gode og de almindelige, samt de lidt skæve.
At vi har lyst til at være sammen.
Respekt:
At vi respekterer hinandens forskelligheder.
At vi opfører os ordentlig.
At vi viser modstanderne respekt.
At vi passer på vores inventar og materialer.
At vi er en klub som andre respekterer.
Ambitioner:
At vi udnytter vores evner.
At vi bakker op om vores enere og de almindelige.
At vi dygtiggør os på alle niveauer.
At vi sætter nye mål op hele tiden, vi må godt stræbe lidt.
At vi bliver en klub andre klubber snakker godt om.
At EBC bliver elite center.
Om klubben.
Esbjerg Billard Club blev stiftet den 3. november 1970 og havde lokaler i Strandbygade.
Senere flyttede klubben til andre lokaler i Finsensgade, og i 1988 flyttede man ned i Vesterhavsgade.
EBC havde på dette tidspunkt fire billardborde,2 kegleborde og 2 caramboleborde.
I 1993 får EBC lokalerne på Skanderborgvej 10, hvor man får mulighed for at udvide med disciplinerne snooker og pool.
Vedtægter
Esbjerg Billard Club
§1.
Klubbens navn er EsbjergBillard Club. Dens hjemsted er Esbjerg.§2.
Klubbens formål er at fremme billardspillet som sport, samt at knytte et godt kammeratskab
blandt medlemmerne.§3.
Som medlemmer kan optagesenhver, som godkendes af bestyrelsen.
Denne kan dog nægte enhveransøger optagelse, når det skønnes formålstjenligt at begrænse tilgangen.
§4.
Indmeldelse sker vedhenvendelse til et bestyrelsesmedlem eller vagthavende.
Gyldig udmeldelse af klubben,skal ske ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen.
Det udmeldte medlem erforpligtet til at betale det fulde kontingent for perioden indtil medlemmets udløbsdato.
§5.
Kontingentet fastsættes pågeneralforsamlingen og betales helårlig.
Ved for sen betaling af kontingentfremsendes rykkerskrivelse.
Hvis kontingentet ikke betalesinden 3 uger herefter, skal medlemmet skriftlig meddeles at han/hun slettes afmedlemslisten.
Kassereren kan vælge at indgåaftale om en afdragsordning.
Ved sletning af medlemslistenkan ny optagelse kun finde sted ved betaling af gælden samt eventuelleomkostninger.
For medlemmer under 18 år,underskrives indmeldelsen af forældre eller værge.
§6.
Bestyrelsen kan idømme etmedlem karantæne og eventuelt ekskludere, hvis særlige forhold
taler derfor, såsom usportslig optræden eller misligholdelse af klubbensvedtægter.
Det ekskluderede medlem har dog ret til at indanke afgørelsen for førstkommende
generalforsamling, ved skriftlig anmodning til bestyrelsen herom.
Eksklusionen skal ske ved skriftligmeddelelse til det pågældende medlem.
Et medlem som er ekskluderet, kan kun optages igen som nyt medlem hvis kommende
generalforsamling vedtager det med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
Et medlem som er ekskluderet og på et givet tidspunkt kommer tilbage, kan denneikke
deltage i bestyrelsesarbejde eller andet tillidsjob i foreningen i 5 år, fraindmeldelsesdatoen.
§7.
Deltagere i de af foreningen og DDBU arrangerede turneringer har første ret til afbenyttelse
at bordene, og andre medlemmer bør yde assistance som dommere og listefører.
§8.
Bestyrelsen består af 5 medlemmer. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen.
Genvalg kan finde sted.
Formanden og bestyrelsesmedlem vælges i ulige årstal, medens kassereren og 2 bestyrelsesmedlemmer bliver valgt i lige årstal. Bestyrelsessuppleanten vælges for 1 år.
Bestyrelsen er afdelingens daglige ledelse og repræsenterer afdelingen i alle forhold.
Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige poster og udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
De vedtagne beslutninger og fortegne handlinger forpligtiger afdelingen i henhold til vedtægterne.Såfremt formand eller kasserer udtræder i valgperioden, indtræder suppleanten i bestyrelsen den resterende del af valgperioden.
Herefter konstituerer bestyrelsen sig med formand og/eller kasserer for resten af valgperioden.
§8a.
Der kan være op til 2 turneringsledere. Turneringsleder/turneringsledere skal nødvendigvis ikke være medlem af bestyrelsen. Turneringsleder/turneringsledere vælges ved generalforsamling.§9.
Ud over bestyrelsen vælges 2 revisorer, 2 suppleanter til bestyrelsen samt 1 revisorsuppleant.
Alle ovenstående poster vælges for 1 år ad gangen, og må ikke besiddes af
bestyrelsesmedlemmer, med undtagelse af ungdomslederen samt ekstern/intern turneringsleder.
De 2 bestyrelsessuppleanter, ungdomslederen samt old boys/girls repræsentanten har møde- og taleret på
bestyrelsesmøderne.
For at besidde en tillidspost skal man have været medlem i minimum 1 år, fyldt 18 år og/eller
godkendes af bestyrelsen, f.eks. som kasserer (hvis der er en periode hvor der ingen kasserer er) eller i vagtordningen.
Turneringslederen kan efter eget ønske nedsætte et turneringsudvalg.
Generalforsamlingen vælger sin dirigent, som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Der føres en protokol over generalforsamlingens beslutninger. Protokollen godkendes og
underskrives af dirigenten.
Hvis et medlem af generalforsamlingen ønsker en skriftlig afstemning, skal dette efterkommes.
§10.
Medlemmer i bestyrelsen og vagtordningen lønnes hvert år med en fest/aktivitet.
Til denne fest/aktivitet kan også deltage personer, som har ydet en særlig ikke-sportslig præsentation i den forgangne sæson.
Festen/aktiviteten bør placeres i maj eller juni måned.
I forbindelse med denne fest/aktivitet, kåres og hædres årets vindere i de interne KMS og HCP-turneringer, samt vindere i de eksterne turneringer.
Årets medlem og årets spiller i EBC kåres til foreningens fødselsdagsfest i efteråret.
§11.
Bestyrelsen sammenkaldes, nårdenne finder det nødvendigt.
I tilfælde af formandensfrafald, leder næstformanden bestyrelsesmøderne.
Ved stemmeafgivning er lederensstemme afgørende i tilfælde af stemmelighed.
Bestyrelsen skal senest 14 dageefter et bestyrelsesmøde, ophænge et referat i klubbens lokaler af det senesteafholdte møde. Referatet skal som minimum være et beslutningsreferatindeholdende oplysninger om følgende:
1) Fremmødte til mødet.
2) Behandlede emner og beslutninger.
§12.
Kassererens kontante beholdning begrænses mest muligt. Dog må den ikke overstige 5000 kr.
Restbeholdningen skal indsættes på klubbens konto i en lokal bank, hvorpå kun kassereren og
formanden i samråd kan disponere. Regnskabsåret følger kalenderåret.
Klubbens indkøber kan evt. disponere over en separat konto, hvorpå han maks. kan disponere over indestående.
§13.
Generalforsamlingen er klubbenshøjeste myndighed. Den ordinære generalforsamling
afholdes senest uge 10. så et godkendt regnskab kan afleveres til EsbjergKommune
senest 3 mdr. efter regnskabsårets afslutning. En ordinær generalforsamlingskal som
minimum have følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent og referent.
2. Fremlæggelse af formandens beretning.
3. Fremlæggelse af revideret regnskab.
4. Fastsættelse af kontingent.
5. Fremlæggelse af budget for kommende år.
6. Turneringsledernes beretning.
7. Behandling af lovligt indkomne forslag.
8. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
9. Valg af 2 bestyrelsessuppleanter.
10. Valg af 2 revisorer.
11. Valg af revisorsuppleant.
12. Valg af tilforordnet (OldBoys/Girls)
13. Evt.
§13a.
Æresmedlemmer foreslås af bestyrelsen og forelægges generalforsamlingen med begrundelse.
§14.
Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen skønner det nødvendigt, og
skal afholdes når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter skriftlig begæring herom overfor
bestyrelsen. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 2 ugers
varsel.
§15.
Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen ved opslag i klubbens lokaler, samt evt. på
klubbens hjemmeside og via e-mail. Indkaldelsen skal ske med mindst 4 uger varsel og skal
indeholde dagsorden, budget for den kommende sæson, samt forslag der er indkommet før udsendelsen af indkaldelsen. Regnskab udleveres kun ved forespørgsel til kasserer. Forslag til
generalforsamlingen skal ske skriftligt og skal være bestyrelsen i hænde senest 2 uger før
generalforsamlingen. Indkomne forslag skal opslås i klubbens lokaler senest 1 uge før
generalforsamlingen.
§15a.
Medlemmer skal som minimum have 6 måneders anciennitet før stemmeret ved klubbens generalforsamling opnås.
§16.
Alle beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal, med undtagelse af beslutningen om at opløse klubben, der kræver 2/3 majoritet af samtlige på generalforsamlingens fremmødte.
Dog kan klubben ikke opløses så længe mindst 10 medlemmer ønsker at fortsætte.
Passive medlemmer og medlemmer, der ikke er fyldt 15 år, i det regnskabsår hvor
afstemningen finder sted, har taleret, men ingen stemmeret på generalforsamlingen.
Stemmeret har alle medlemmer over 15 år, med fuldt medlemskab og har været medlem i
minimum 3 mdr. samt ikke er i restance.
Medlemmer der indtræffer efter det på generalforsamlingen indkaldte mødetidspunkt, samt medlemmer hvis kontingentperiode er udløbet, har taleret men ingen stemmeret på generalforsamlingen.
Dog med undtagelse af medlemmer, der har varslet deres forsinkelse til et bestyrelsesmedlem, senest 1 time før generalforsamlingens start.
Medlemmer der forlader en igangværende generalforsamling (her menes ikke ryge- og toiletpauser), mister deres stemmeret i resten af generalforsamlingens dagsorden.
§16a.
Vedtægtsændringer, ændring heraf kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.§17.
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt
ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst 2/3 af
klubbens medlemmer er tilstede.
For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås et flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny
generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset
hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er tilstede.
Medlemmer, hvis kontingent periode løber længere end den fastsatte opløsningsdato, kan få
det overskydende kontingent tilbagebetalt, i tilfælde af, at der er overskud efter afvikling af
foreningens aktiver og passiver.
§18.
Ved klubbens ophævelse skal ubrugte sponsorpenge fra skat retur til skat.§19.
Ingen medlemmer må drage økonomisk fordel af klubben.§20,
Foreningen tegnes af formandenog kassereren for bestyrelsen i forening, eller ved en af disses
forfald af formanden ellerkassereren i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen er af generalforsamlingen givet ret til stiftelse af gæld iforbindelse med etablering
af foreningen. Dog skal yderligere gældsstiftelse, i forbindelse med drifteller udvidelse, optages
og godkendes på en generalforsamling.
Vedtaget på den stiftende generalforsamling d. 3. november 1970.
Ændringer på flg. generalforsamlinger: 24/4-1999, 27/4-2004, 9/8-2007, 20/9-2007, 29/4-2008,
23/4-2009, 12/10-2010, 28/4-2011, 30/4-2012, 4/3-2013, 8/3 2016, 20/3-2017, 5/3 2018, 19/08 2020, 21/03 2023